۲۷ تیر ۱۳۸۴، ۱۵:۱۱

پيش ازظهر امروز و پس از استقبال رسمي:

مذاكرات رسمي روساي جمهوري اسلامي ايران و توگو برگزار شد

مذاكرات رسمي روساي جمهوري اسلامي ايران و توگو برگزار شد

مذاكرات رسمي هياتهاي عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران و توگو به رياست حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي رييس جمهوري و "فائوره اسوزيمنا ناسينبه" رييس جمهور كشور آفريقايي توگو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، خاتمي در اين مذاكرات علاقمندي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش روابط با كشورهاي افريقايي را خاطرنشان ساخت و اظهار اميدواري كرد در آينده مناسبات دو كشور تعميق و گسترش يابد.

رييس جمهور با بيان اينكه آفريقا در قرن گذشته حماسه حركت به سوي استقلال و آزادي را آفريد، اظهار داشت: مردم آفريقا با همتي كه داشتند نشان دادند مصمم اند سرنوشت خود را خود رقم زنند.

خاتمي تصريح كرد: قرن بيست و يكم بايد با همت مردم آفريقا و در راستاي توسعه و پيشرفت و جهش به سوي توسعه علمي و صنعتي همراه باشد.

رييس جمهوري با تقدير از تلاش هاي ارزنده صورت گرفته در توگو براي استقرار پايه هاي مردمسالاري ، اظهار داشت: ايران مصمم به گسترش روابط با تمامي كشورهاي آفريقايي بر اساس اصل تنش زدايي و اعتماد سازي است.

سيد محمد خاتمي با بيان اين كه ايران نگاه ويژه اي به آفريقا دارد، تشكيل ستاد آفريقا در ايران به رياست معاون اول رييس جمهوري را بر پايه همين نگاه و كمك به توسعه و ارايه تسهيلات اعتباري به كشورهاي آفريقايي دانست.

رييس جمهوري به همكاري دو كشور در مجامع بين المللي اشاره كرد و ازحمايت توگو از مواضع جمهوري اسلامي ايران تقدير كرد.

خاتمي با تشريح وضعيت سياسي اجتماعي كشورمان پيش از انقلاب اسلامي و تجربه سلطه استعمار، وقوع انقلاب اسلامي را مرحله جديد رهايي از استعمار و رسيدن به توسعه و پيشرفت دانست.

رييس جمهور به توانايي هاي جمهوري اسلامي ايران و تحولات و پيشرفت هاي صورت گرفته در بخش هاي گوناگون صنعتي ، كشاورزي و علمي اشاره كرد و اظهار داشت: ايران آماده صدور خدمات فني و مهندسي و ارايه  تجربيات خود به تمام كشورهاي آفريقايي است.

خاتمي افزود: ايران به عنوان با ثبات ترين كشور منطقه از تحكيم و گسترش روابط با توگو به عنوان كشوري با موقعيت تاريخي و جغرافيايي خاص استقبال مي كند.

"فائوره اسوزيمناناسينبه" رييس جمهور توگو نيز در اين ديدار كه آقايان صوفي و حجتي وزيران تعاون و جهاد كشاورزي حضور داشتند، بر اهميت ارتقا سطح مناسبات در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي با جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري امن و با ثبات تاكيد كرد.

رييس جمهور توگو با ارايه گزارشي از وضعيت اجتماعي - سياسي كشورش و نيز بحران هاي موجود در قاره آفريقا از ايده گفت وگوي تمدن ها به عنوان راه حلي مسالمت آميز و بر اساس احترام متقابل و حسن نيت كه مي تواند روابط ميان ملت ها و دولت ها را تعميق بخشد، ياد كرد.

کد خبر 207847

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha